Monthly Archives: październik 2015

Polityka open acces dla Polski

Na stronie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego opublikowany został dokument „Kierunki rozwoju otwartego dostępu do publikacji i wyników badań naukowych w Polsce„. Dokument ten prezentuje założenia polityki otwartego dostępu oraz zalecenia ze strony Ministerstwa w odniesieniu do wprowadzenia otwartego dostępu do publikacji i wyników badań naukowych przez podmioty finansujące badania, jednostki naukowe, uczelnie i wydawców.

Współczesny człowiek uczący się

W nawiązaniu do opublikowanej przez Deloitte infografiki pod tytułem „Meet the Modern Learner” na blogu http://blog.grovo.com pojawiło się ciekawe podsumowanie dotyczące tego materiału. Polecam zapoznanie się z tym artykułem i wnioskami płynącymi do wykorzystania w projektach e-learningowych.

Category: e-learning, edukacja

DevLearn 2015 – materiały

David Kelly zebrał materiały z tegorocznego DevLearn. Są one dostępne pod adresem: http://davidkelly.me/2015/09/the-2015-devlearn-backchannel-curated-resources/

Miłego czytania i oglądania.

Gra, grywalizacja czy nauczanie oparte o gry?

Ostatnio w każdym zakamarku internetu znaleźć można grywalizację. Bez względu czego ona dotyczy. Bardzo często jest to przysłowiowe pomieszanie z poplątaniem. Nieważne jaki kurs się przygotowuje – ważne żeby była grywalizacja. Mam nieodparte wrażenie, że nie wszyscy dokładnie wiedzą o czym mówią i czego tak naprawdę oczekują.

Ciekawą infografikę dotyczącą porównania tego czym jest gra vs nauczanie oparte o gry vs grywalizacja znajdziecie pod tym linkiem. I choć powyższy artykuł nie jest ani kompleksowy, ani obszerny, ani wyczerpujący, to pokazuje pewne podstawowe i fundamentalne kierunki.

Open Education Global 2016

W Krakowie w dniach 12-14 kwietnia 2016 odbędzie się konferencja Open Education Global.

Convergence Through Collaboration to temat przewodni tegorocznej konferencji, której celem jest zintegrowanie międzynarodowego środowiska osób zajmujących się otwartością w aspekcie otwartych zasobów  edukacyjnych (Open Educational Resources), otwartego dostępu (Open Access) i otwartych narzędzi (Open Source). Konferencja to przestrzeń do wymiany doświadczeń, promocji otwartości i dobrych praktyk oraz dyskusji nad kształtem strategii i polityk związanych z otwartymi zasobami i otwartym dostępem.

Szczegóły dotyczące organizacji, formatu nadsyłanych wystąpień i programu dostępne są na stronie http://conference.oeconsortium.org/2016/

Z nowym rokiem równym krokiem

Gartner opublikował 10 strategicznych trendów w technologii na zbliżający się 2016 rok.

1. The Device Mesh
2. Ambient User Experience
3. 3D-printing Materials
4. Information of Everything
5. Advanced Machine Learning
6. Autonomous Agents and Things
7. Adaptive Security Architecture
8. Advanced Customer Architecture
9. Mesh App and Service Architecture
10. Internet of Things Architecture and Platforms

Link do artykułu w Forbes.

Category: technologia, trendy

Analiza potrzeb – dlaczego nie wolno jej pominąć?

Analiza potrzeb szkoleniowych jest jednym z najważniejszych etapów dostarczania szkolenia. Bez względu czy mowa tu o tradycyjnym czy e-learningowym szkoleniu. Bardzo często przy realizacji projektu ten etap jest wykonywany pobieżnie, bądź jest nawet całkiem pomijany. Wszak trener/projektant/specjalista wie lepiej czego z czego należy szkolić.

W artykule DON’T Skip the Training Needs Analysis! Here’s Why.  analizie poddane są trzy podstawowe problemy, które mogą mieć miejsce jeśli analiza potrzeb nie zostanie zrealizowana.

Zawsze istnieje „szansa”, że:

  • uczyć będziemy właściwych ludzi, ale niewłaściwych umiejętności
  • uczyć będziemy właściwych umiejętności, ale niewłaściwych ludzi
  • uczyć będziemy właściwych umiejętności, ale w niewłaściwy sposób.

Polecam zapoznać się z przedstawionymi w podlinkowanym artykule szczegółowymi informacjami.